woensdag 14 maart 2012

Financial repression - Reinhart

De schulden van overheden zijn sterk opgelopen sinds de financiële crisis in 2007. Het steunen van banken, andere landen en de economische recessie zetten de overheid diep in het rood. De vraag is hoe we weer van die schuldenberg afkomen.


Carmen Reinhart geeft een aantal mogelijkheden voor het wegwerken van de hoge staatsschuld, in een stuk over financial repression;


"Throughout history, debt-to-GDP ratios have been reduced in five ways: economic growth, substantive fiscal adjustment or austerity plans, explicit default or restructuring of private and/or public debt, a surprise burst in inflation, and a steady dose of financial repression that is accompanied by an equally steady dose of inflation. It is critical to note that the last two options -- inflation and financial repression -- are only viable for domestic-currency debts (the euro area is a special hybrid case)."


Een periode van hoge economische groei is onwaarschijnlijk, demografische veranderingen maken het onmogelijk om de participatie-boom van na de oorlog en in de jaren '90 te herhalen. Fiscale aanpassing betekent een overschot creëren op de overheidsbegroting, maar ze krijgen het nauwelijks voor elkaar om komend jaar het tekort te beperken tot 3% BBP. Faillissement van een overheid (Griekenland) spreekt de meeste landen niet aan, daarmee zouden ze hun toegang tot de kapitaalmarkt verliezen. Dan hebben we nog inflatie als optie, maar dat is in handen van centrale banken die daar niet aan willen. De angst voor uit de hand lopende inflatie zoals in de jaren 70 is te groot. Blijft over de 'financial repression', wat niets anders is dan een negatieve reële rente. Een negatieve reële rente betekent dat de rente op een staatsobligatie lager is dan de inflatie en impliceert een transfer van mensen/bedrijven/overheden met spaargeld naar mensen/bedrijven/overheden met schulden.


"-- Negative Real Interest Rates, 1945-1980 and Post-2008: One of the main goals of financial repression is to keep nominal interest rates lower than would otherwise prevail. This effect, other things being equal, reduces governments’ interest expenses for a given stock of debt and contributes to deficit reduction. However, when financial repression produces negative real interest rates and reduces or liquidates existing debts, it is a transfer from creditors (savers) to borrowers and, in some cases, governments."

"Critical factors explaining the high incidence of negative real interest rates after the crisis are the aggressively expansive stance of monetary policy and heavy central bank intervention in many advanced and emerging economies."

"That means markets for government bonds are increasingly populated by nonmarket players, calling into question the information content of bond prices relative to their underlying risk profile -- a common feature of financially repressed systems."

"Other approaches to creating or expanding demand for government debt may be more direct. For example, at the height of the financial crisis, U.K. banks were required to hold a larger share of gilts in their portfolio. Figure 4 documents how Greek, Irish and Portuguese banks among others have already increased their exposures to domestic public debt. Thus, the process where debts are being “placed” at below market interest rates in pension funds and other more captive domestic financial institutions is under way in several countries in Europe."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten