vrijdag 9 december 2011

Eurotop stap in de goede richting

Er komt een nieuw verdrag met strenge begrotingseisen en automatische sancties, het IMF krijgt 200 miljard euro extra en het noodfonds ESM treedt al halverwege 2012 in werking. Dat is vannacht besloten op de Europese top in Brussel. Is hiermee de euro gered? Nee. Maar het is weer een stapje in de goede richting.

In het nieuwe verdrag worden afspraken vastgelegd over de maximale omvang van het begrotingstekort en de staatsschuld van lidstaten. Een soort Verdrag van Maastricht, maar een nieuwe toevoeging zijn de automatische sancties die optreden zodra je de regels overschrijdt.

De sancties kunnen verworpen worden als een meerderheid van de lidstaten daarmee akkoord gaat, er blijft dus altijd een politieke uitweg. Dit is noodzakelijk omdat in extreme situaties een land door overmacht in de problemen kan komen. Helaas ziet de media deze uitweg als een zwakte, wat het niet is.

Niet alle 27  Europese lidstaten willen meedoen aan het akkoord, Engeland en Hongarije houden zich er in elk geval buiten, maar alle 17 landen met de euro sluiten zich aan. De overige lidstaten hebben de keus om wel of niet mee te doen, Rutte verwacht uiteindelijk zo'n 23 deelnemende landen. Daarmee is een tweedeling van Europa voorkomen.

Het IMF krijgt extra geld, 200 miljard euro, om landen in nood bij te staan. Waar dit geld precies vandaag gaat komen, en hoeveel iedereen inlegt is nog onduidelijk. Dit is wel belangrijk, omdat de garantie van nationale overheden aan het IMF mogelijk hun eigen solvabiliteit ondermijnt.

Rond het ESM (European Stability Mechanism) heerst de zelfde onzekerheid. Dit fonds zou 500 miljard euro moeten krijgen en halverwege 2012 operationeel zijn. Het is onduidelijk of het ESM het EFSF (440 miljard euro, waarvan de helft al is toegezegd aan Ierland, Portugal en Griekenland) gaat vervangen, of dat beide fondsen naast elkaar blijven bestaan.

EFSF: 440 miljard, 220 miljard uitgegeven
ESM: 500 miljard, moet nog bij elkaar geharkt worden
IMF: 200 miljard, in aanvulling op reeds bestaande voorzieningen van onbekende omvang.

Het geld is vooral bedoeld om landen tijdelijk te ondersteunen, bijvoorbeeld als de rente op hun staatsleningen zo hoog worden dat ze het niet meer kunnen betalen. Of wanneer grote of meerdere banken in een land omvallen waardoor landen veel geld nodig hebben om het systeem overeind te houden.

Het nieuwe politieke akkoord moet voor structurele hervormingen zorgen die de begroting van lidstaten op orde brengt en economische groei naar de landen haalt. De noodfondsen zorgen ondertussen voor een vangnet om de huidige crisis door te komen. De euro is nog niet gered, maar het is een stap in de goede richting.

Lees ook;
Wat als Griekenland uit de euro stapt?
Is de val van Europa nog te stoppen?


1 opmerking:

  1. De eurotop van vandaag betekent zeker een stap in de goede richting, sterker nog, er is een "nieuw" pad ingeslagen. Waar oud-VVD politicus Bolkenstein altijd op heeft gehamerd, er is nu een Europa van Twee Snelheden (voor zover dat er nog niet was met de euro-zone).

    Er wordt gezegd: "De sancties kunnen verworpen worden als een meerderheid van de lidstaten daarmee akkoord gaat, er blijft dus altijd een politieke uitweg. Dit is noodzakelijk omdat in extreme situaties een land door overmacht in de problemen kan komen. Helaas ziet de media deze uitweg als een zwakte, wat het niet is."

    Wat de nieuwe richting hiermee feitelijk is, is de weg naar een "fiscale unie", zij het zeer voorzichtig. Het feit dat een meerderheid van landen nu sancties aan andere landen kan opdringen is vergaand. Het betekent dat de periferielanden kunnen opstaan en eisen van rijke landen hun lage-rente te delen... Maar, dit zal niet in de 'automatische sancties' staan, dus is het irrelevant - op dit moment... Want, EU-23 lijkt sterk deze weg op te gaan. En door het vele miljarden die zijn toegezegd (door de rijke landen aan de periferie) is dit nu juist precies wat gebeurd!

    Rentes in het noorden lopen op om 'garant' te staan (via IMF, ESFS en ESM) waardoor in de periferie de rente daalt. maw. NL betaalt!

    "Het IMF krijgt extra geld, 200 miljard euro, om landen in nood bij te staan. Waar dit geld precies vandaag gaat komen, en hoeveel iedereen inlegt is nog onduidelijk. Dit is wel belangrijk, omdat de garantie van nationale overheden aan het IMF mogelijk hun eigen solvabiliteit ondermijnt." Dus, NL en Duitsland etc betalen waardoor rentes stijgen ivm slechtere solvabiliteit en andere landen profiteren van hun slechte gedrag (moral hazard)

    Verder ben ik het ermee eens dat het niet-automatisch, maar bij meerderheid zeker een gewin kan zijn, maar de negatieve kanten moeten zeker bespreekbaar zijn, en wellicht zal op termijn een gedeelte wél automatisch gaan.

    Wat nog mist is een "fiscale commissaris" vanuit de EU-23. Wanneer landen in de EU op Twee Snelheden bewegen, vereist dit ook coordinatie. Een fiscale commissaris zou kunnen beslissen wanneer sanctes automatisch, dan wel bij meerderheid zouden ingaan. Verder kan een dergelijke functie 'ruimte' geven aan het "type" sanctie. Het is bv. naar mijn mening compleet zinloos wanneer we Land A gaan straffen vanwege een Begrotingstekort X, en bv geen EU-fondsen meer beschikbaar stellen, waardoor nu juist Land A haar Begrotingstekort X zal toenemen. Zinloos dus. Nee, een fiscale commissaris moet binnen een fiscale unie in Land A haar begroting kunnen snijden (en hiertoe met voorstellen komen, dan wel via meerderheid van stemmen in de EU-23 landen maatregelen voorschrijven, e.g. ambtenaren krijgen geen 13e maand meer etc.)

    Een Stap naar Twee Snelheden, een stapje richting fiscale unie (zonder dit expliciet te onderschrijven)...

    BeantwoordenVerwijderen